Zdarzenia¶
Zdarzenia to prosty mechanizm stworzenia z Lan Kontrolera automatu wykonującego zaprogramowane czynności w przypadku wystąpienia określonych warunków. Przykładowo załączenie OUT1 gdy temperatura przekroczy określoną wartość lub wysłanie wiadomości e-mail, gdy zmieni się stan logiczny, itp. Innowacją jest mechanizm łączenia za pomocą operatora logicznego dwóch warunków, których spełnienie daje założoną reakcję.
Elementy strony¶
-
Pierwszy warunek (podstawowy).
Na warunek składają się 3 elementy:
- źródło - określone przez dwa pierwsze pola, gdzie można wybrać spośród wejść analogowych i wejść cyfrowych. Pośród opcji wejść cyfrowych dostępne są też wirtualne stany typu EVENT, opisane w konfiguracji Schedulera.
- jeśli - operator
>=
,<
,=
- wartość referencyjna i histereza
-
Drugi warunek (opcjonalny, wyszarzony, chyba że zostanie wybrany operator logiczny (punkt 3)).
-
Wybór operatora dla warunków, wybór działania oraz przycisk dodawania.
Operator służy do realizacji zależności dwóch warunków. Przy wyborze pojedynczego warunku nalezy wybrać znak
-
.Działanie wykonywane po spełnieniu warunków, np. przełączenie przekaźnika.
Opóźnienie wyłączenia opóźnia dezaktywację działania, gdy warunek nie jest już spełniony.
-
Tabela stanów logicznych.
Pomocnicza tabela działania operatorów, obrazująca możliwe wyniki działania operatora w zależności od spełnienia warunków.
-
Lista zdarzeń.
Przedstawia informacje o ustawionych zdarzeniach, obecne stany warunków (No/Yes) i działań (w obu przypadkach kolorowe tło). Ostatnia kolumna zawiera pola wyboru umożliwiające włączenie zdarzenia
On
i ustawienie go jako permanentnePer
. Zawiera także przyciski do usuwania i edycji zdarzenia.W przypadku zdarzenia trwałego akcja jest wykonywana, dopóki warunek jest spełniony. W przypadku normalnego zdarzenia akcja jest wykonywana tylko po zmianie wyniku warunku. Należy pamiętać, że w przypadku permanentnego zdarzenia i wyjścia, kontrola nad nim zostaje utracona, tak że ręczne zmiany nie będą trwałe, ponieważ po pewnym czasie stan zostanie wymuszony przez zdarzenie.
Łączenie wielu zdarzeń
Zdarzenia można powiązać ze sobą za pomocą zmiennych EVENT, które mogą przechowywać wyniki poszczególnych zdarzeń. Następnie zmienne EVENT należy wykorzystać jako składowe warunków nowego zdarzenia, w którym zostaną połączone wybranym operatora. Dzięki temu możesz zdefiniować bardziej skomplikowane warunki, m.in. połączyć zdarzenia operatorem OR jak w wersji SW 1.36 (szczegóły w sekcji poniżej).
Zmienione działanie w wersji HW 3.5+ SW 1.36
Aktywne zdarzenia o tym samym Działaniu, jednym z OUT, PWM, EVENT, są rozpatrywane razem przy każdej zmianie ich warunków z priorytetem wykonania działania tego zdarzenia, którego warunki są spełnione. Innymi słowy takie zdarzenia będą działały tak jakby były połączone operatorem OR.
Weźmy na przykład zdarzenia na obrazie poniżej. Aktywne jest działanie zdarzenia 1, którego warunki są spełnione a nie zdarzenia 2, nawet jeśli to stan jego warunku zmienił się ostatnio.
W przypadku gdy będą spełnione warunki zdarzeń o wykluczających się działaniach, np. OUT0=1 i OUT0=0 to zastosowane zostanie to na dalszej pozycji, np. zdarzenie 5, a nie 4.
W innych wersjach zdarzenia o tym samym działaniu są rozpatrywane niezależnie od siebie, w momencie zmiany stanu ich warunków. W rezultacie aktywne jest działanie zdarzenia, którego warunek zmienił się ostatnio.
Działanie AutoSwitch (okresowe przełączanie)
Od HW 3.5+ SW 1.38 stan wyjścia jest zapamiętywany przed uruchomieniem działania AutoSwitch z zdarzenia, tak by po ustaniu zdarzenia wyjście powróciło do stanu sprzed działania AutoSwitch.